Avionul este una dintre cele mai revoluționare invenții din istoria umanității, care a permis oamenilor să depășească barierele fizice și să călătorească la mari distanțe într-un timp mai scurt. Deși mulți asociază avionul cu nume precum Wright Brothers sau Leonardo da Vinci, puțini sunt conștienți de faptul că și în România există persoane care au avut o contribuție semnificativă în dezvoltarea acestui mijloc de transport.
Una dintre primele încercări de a construi un avion în România a fost făcută deţinutul Vasile Marțian în anul 1909, care a realizat o machetă a unui avion cu aripi mobile și un motor de motocicletă. Deși nu a reușit să obțină sprijin financiar pentru a continua proiectul, Vasile Marțian a fost primul român care a încercat să construiască un avion.
Însă, în anul 1911, inginerul român Aurel Vlaicu a reușit să zboare cu un avion de fabricație proprie. Vlaicu, care în prealabil a construit mai multe planoruri și planeoare, a construit un avion numit Vlaicu I, care a atins o viteză de 80 km/oră și a avut o lungime de zbor de 600 de metri. Ajuns la Paris, Vlaicu a participat la un concurs internațional de avioane și a înregistrat un zbor de 138 de metri, câștigând locul patru.
Totuși, acesta nu a fost singurul reușită românească în domeniul aviatic din acea perioadă. Nicolae Zamfirescu a construit, cu ajutorul fraților Mihail și Grigore Cerchez, un elicopter, denumit "ARII" în anul 1915, care a efectuat mai multe zboruri de probă pe o perioadă de doi ani. Acest elicopter a fost primul din lume cu un sistem de stabilizare automată, iar proiectul a fost prezentat și în revista americană de aviatică "Aeronautics".
După primul război mondial, în anul 1924, România a introdus în dotarea forțelor armate un avion de luptă de fabricație proprie, numit "IAR CV 11". Acesta era folosit pentru patrularea frontierei și a fost considerat unul dintre cele mai rapide avioane de luptă din acea perioadă.
În perioada comunismului, aviația românească a cunoscut o dezvoltare semnificativă, datorită tehnologiei sovietice. Una dintre cele mai importante realizări a fost înființarea fabricii de avioane din Craiova, care producea avioane precum IAR 93 și IAR 99 Șoim. De asemenea, România a fost una dintre primele țări care a dezvoltat un avion cu reacție, numit "IAI-101". Acesta a fost construit în anul 1954 și avea o capacitate de deplasare de 1.000 km/oră.
În prezent, România are o industrie aviatică consolidată, fiind un producător recunoscut de avioane ultralight și elicoptere. Deși nu mai sunt construite avioane de linie în țară, industria aviatică românească a reușit să obțină un loc important pe piața mondială aeronautică.
În concluzie, de-a lungul istoriei, România a avut un rol important în dezvoltarea și progresul industriei aeronautice, prin invențiile și contribuțiile unor oameni talentați și dedicați. De la primul zbor cu elicopterul realizat de Zamfirescu și Cerchez, până la modernizarea și consolidarea industriei aeronautice actuale, românii au adus o contribuție semnificativă în ceea ce privește aviația, o invenție care a schimbat lumea în care trăim. Și totuși, numele lor rămân, în mare parte, necunoscute de publicul larg.