Centura de siguranta este una dintre cele mai importante inventii din istoria automobilului, care a salvat si continua sa salveze vietile a milioane de oameni in fiecare an. Aceasta este o parte esentiala a echipamentului de siguranta a vehiculului si a fost inventata de catre Edward J. Claghorn in anul 1885.
Claghorn, un inovator si inventator din New York, a dezvoltat centura de siguranta ca masura de protectie pentru calatorii din spatele unui taxi. In anii 1800, transportul cu taxi era foarte popular, dar si foarte periculos, deoarece masinile nu dispuneau de niciun tip de sistem de siguranta. Claghorn a observat ca multi calatori erau raniti sau chiar uciși din cauza accidentelor de masina, motiv pentru care s-a hotarat sa gaseasca o solutie.
El a inventat un sistem de prindere cu trei puncte, in care un cordon de piele era conectat de la o parte a taxiului la cealalta. Dupa ce pasagerul intra in masina, taximetristul trebuia sa lege centura de siguranta peste calator, pentru a le asigura un nivel mai mare de siguranta in timpul calatoriei. Acest sistem a fost brevetat pe 10 februarie 1885 si a fost folosit timp de cativa ani in taximetrele din New York.
In anul 1903, Emil Hansen din Norvegia a creat o centura de siguranta care sa protejeze mai bine persoanele din masina in caz de accident. Sistemul lui Hansen era format din doua dispozitive de prindere: unul care trecea peste pieptul calatorului si altul care trecea peste solduri. Acest sistem a fost utilizat pentru prima data in industria de transport in Marea Britanie, unde a fost introdus la inceputul anilor 1920.
Cu toate acestea, centura de siguranta nu a fost privita initial ca o inventie esentiala. Ea a fost considerata mai degraba ca o optiune de lux, iar unele persoane chiar au protestat impotriva utilizarii ei. Totul s-a schimbat in anul 1950, cand doctorul american Edward J. Binder a realizat un studiu care a aratat ca utilizarea centurii de siguranta reduce riscul de deces in caz de accident rutier cu 60%.
In anul 1959, Suedia a fost prima tara care a facut din centura de siguranta un echipament obligatoriu in toate vehiculele. In anii care au urmat, mai multe tari au introdus aceasta masura de siguranta, iar utilizarea centurii a devenit din ce in ce mai raspandita.
Din pacate, inca exista persoane care nu considera necesara utilizarea centurii de siguranta, desi statisticile arata ca aceasta masura de siguranta poate salva vietile multor oameni. In 2016, peste 30.000 de persoane au fost salvate de centura de siguranta in Statele Unite ale Americii.
In prezent, centura de siguranta a suferit noi imbunatatiri si exista mai multe tipuri de sisteme de prindere, cum ar fi centura de siguranta cu 5 puncte sau cu airbag incorporat, pentru a asigura un nivel mai mare de protectie.
In concluzie, inventia lui Claghorn a revolutionat industria auto si a salvat numeroase vieti. De la cele mai simple sisteme de prindere pana la inovatiile tehnologice de astazi, centura de siguranta ramane una dintre cele mai importante inventii din domeniul sigurantei rutiere. Utilizarea ei ar trebui sa fie o prioritate pentru orice sofer si pasager, pentru a reduce riscul de accidente si a salva vieti pretioase.