Cine a inventat cutia automata

Cutia automată, cunoscută și sub denumirea de cutie de viteze automată, este o componentă esențială a mașinilor moderne, care permite schimbarea treptelor de viteză fără implicarea șoferului. Această invenție a revoluționat industria auto și a oferit o serie de avantaje, cum ar fi confortul și siguranța în conducere.

Deși cutia de viteze a fost inventată de către Antoine-Joseph Sax en din Belgia, în anul 1817, acest tip de transmisie a fost folosit doar în mașinile cu aburi și nu a avut un succes prea mare. Prima cutie de viteze cu funcționare automată a fost brevetată în 1904 de către inginerul francez, Louis-René Panhard și fiul său, Îmile Panhard. Această cutie de viteze, numită „Panhard-Levassor”, era o versiune îmbunătățită a transmisiei Sax.

În anii următori, mai mulți inventatori au încercat să creeze o cutie automată performantă și fiabilă. Printre aceștia se numără și frații franco-americani, Ferdinand și Francis Fich de la compania Seabury & Smith, care au prezentat o cutie automată în 1907, și inginerul american, Luther Wagoner, care a creat o cutie de viteze hidraulică în 1909.

Cu toate acestea, prima cutie de viteze automată modernă, care să se bucure de un succes comercial, a fost inventată de către americanul Alfred Horner Munro în 1933. Acesta a numit invenția sa „M-Drive” și a fost folosită pentru prima dată pe limuzinele Lincoln.

Cu trecerea timpului, mai mulți producători auto și-au adus contribuția în dezvoltarea și îmbunătățirea cutiei automate. General Motors a dezvoltat prima cutie automată cu 4 trepte în 1938, urmată de Chrysler care a introdus o cutie de viteze cu funcționare hidraulică în 1940. În anii 1950, compania germană BorgWarner a proiectat o transmisie automată cu 3 trepte, care a permis schimbarea treptelor în modul hidraulic.

Tot în anii '50, inginerul german Rudolf Bauer a proiectat și brevetat cutia automată „Daimatic”, care a fost utilizată pe o serie de mașini de lux, precum Mercedes-Benz și Rolls-Royce. Însă, cea mai mare contribuție în dezvoltarea cutiei automate a venit din partea companiei japoneze Honda, care a introdus în 1958 o transmisie automată cu 3 trepte, extrem de fiabilă și eficientă.

Tehnologia a continuat să evolueze, iar în deceniile următoare producătorii auto au introdus o serie de îmbunătățiri, cum ar fi cutiile automate cu 5, 6 sau chiar 7 trepte și sisteme de control electronice, care au făcut schimbarea treptelor mai rapidă și mai precisă.

În prezent, majoritatea mașinilor moderne sunt echipate cu cutie de viteze automată și se estimează că aceasta este preferată în proporție de 90% față de cutia manuală de către șoferi. Deși au existat încercări de a inventa un sistem de transmisie complet automatizat, care să elimine necesitatea pedalei de accelerație și a frânei, cutia automată continuă să fie o inovație esențială în industria auto și un element cheie în confortul și siguranța în conducere.

Alte articole interesante...

Ce sunt Razele UV
Razele ultraviolete fac parte din lumina emisă de soare și sunt prezente în fiecare zi, […]
Arsurile Solare
Arsurile solare sunt una dintre cele mai frecvente probleme ale sezonului cald, dar pot apărea […]
La ce se referă Nașterea Domnului
„Nașterea Domnului” se referă la venirea pe lume a lui Iisus Hristos, un eveniment central […]
Ce spune aroma preferată de shisha despre personalitatea ta
Fumatul de shisha, cunoscut și sub numele de narghilea sau hookah, nu este doar un […]
De ce șosetele de Crăciun sunt cadoul perfect pentru familie și prieteni
Crăciunul este momentul acela magic al anului când ne dorim să le arătăm celor dragi […]
de-ce-matcha-este-mai-mult
Într-o lume grăbită, în care cafeaua se bea în picioare și mesele se iau pe […]
Africa
Africa, adesea numită continentul contrastelor, reprezintă una dintre cele mai vechi și complexe regiuni ale […]
Misiunea Apollo 11
Introducere Prima aterizare pe Lună, realizată de misiunea Apollo 11 la 20 iulie 1969, a […]
Copyright 2024 © Explicativ.ro