Cine a inventat cutia automata

Cutia automată, cunoscută și sub denumirea de cutie de viteze automată, este o componentă esențială a mașinilor moderne, care permite schimbarea treptelor de viteză fără implicarea șoferului. Această invenție a revoluționat industria auto și a oferit o serie de avantaje, cum ar fi confortul și siguranța în conducere.

Deși cutia de viteze a fost inventată de către Antoine-Joseph Sax en din Belgia, în anul 1817, acest tip de transmisie a fost folosit doar în mașinile cu aburi și nu a avut un succes prea mare. Prima cutie de viteze cu funcționare automată a fost brevetată în 1904 de către inginerul francez, Louis-René Panhard și fiul său, Îmile Panhard. Această cutie de viteze, numită „Panhard-Levassor”, era o versiune îmbunătățită a transmisiei Sax.

În anii următori, mai mulți inventatori au încercat să creeze o cutie automată performantă și fiabilă. Printre aceștia se numără și frații franco-americani, Ferdinand și Francis Fich de la compania Seabury & Smith, care au prezentat o cutie automată în 1907, și inginerul american, Luther Wagoner, care a creat o cutie de viteze hidraulică în 1909.

Cu toate acestea, prima cutie de viteze automată modernă, care să se bucure de un succes comercial, a fost inventată de către americanul Alfred Horner Munro în 1933. Acesta a numit invenția sa „M-Drive” și a fost folosită pentru prima dată pe limuzinele Lincoln.

Cu trecerea timpului, mai mulți producători auto și-au adus contribuția în dezvoltarea și îmbunătățirea cutiei automate. General Motors a dezvoltat prima cutie automată cu 4 trepte în 1938, urmată de Chrysler care a introdus o cutie de viteze cu funcționare hidraulică în 1940. În anii 1950, compania germană BorgWarner a proiectat o transmisie automată cu 3 trepte, care a permis schimbarea treptelor în modul hidraulic.

Tot în anii '50, inginerul german Rudolf Bauer a proiectat și brevetat cutia automată „Daimatic”, care a fost utilizată pe o serie de mașini de lux, precum Mercedes-Benz și Rolls-Royce. Însă, cea mai mare contribuție în dezvoltarea cutiei automate a venit din partea companiei japoneze Honda, care a introdus în 1958 o transmisie automată cu 3 trepte, extrem de fiabilă și eficientă.

Tehnologia a continuat să evolueze, iar în deceniile următoare producătorii auto au introdus o serie de îmbunătățiri, cum ar fi cutiile automate cu 5, 6 sau chiar 7 trepte și sisteme de control electronice, care au făcut schimbarea treptelor mai rapidă și mai precisă.

În prezent, majoritatea mașinilor moderne sunt echipate cu cutie de viteze automată și se estimează că aceasta este preferată în proporție de 90% față de cutia manuală de către șoferi. Deși au existat încercări de a inventa un sistem de transmisie complet automatizat, care să elimine necesitatea pedalei de accelerație și a frânei, cutia automată continuă să fie o inovație esențială în industria auto și un element cheie în confortul și siguranța în conducere.

Alte articole interesante...

Antreprenorul modern între adaptabilitate și comunitate
Lumea de business de azi nu mai seamănă deloc cu cea de acum 20 de […]
Mituri și adevăruri despre fumatul de narghilea
Fumatul de narghilea a devenit un obicei social din ce în ce mai popular, fiind […]
Ghicitori pentru copii
Hai să vedem cât de isteț este copilul tău cu o serie de ghicitori pentru copii: Mic, rotund și rubiniu,stă în pom ca […]
colier transparent cristal
Colierele cu fir transparent au reușit să își câștige locul în categoria bijuteriilor atemporale tocmai […]
Primul ajutor pe șantier soluții, echipamente și responsabilitate în construcții – INTERVIU
În activitatea dinamică, solicitantă și provocatoare din domeniul construcțiilor, din păcate, accidentele pot apărea oricând. […]
Mulți pasionați se întreabă cum se compară experiența cazinourilor online cu cea oferită de cazinourile […]
Hub-ul global de IT înființat de JTI în România se extinde, de la 140 de […]
Care sunt cele mai celebre mărci de cafea din lume
Cafeaua este mai mult decât o băutură – este un ritual zilnic, o sursă de […]
Copyright 2024 © Explicativ.ro