Cum se schimbă termoflotul la un Volkswagen Passat B6 (motorizări 1.9 TDI / 2.0 TDI)

Schimbarea termoflotului este o intervenție des întâlnită la modelele Volkswagen Passat B6, în special la motorizările 1.9 TDI și 2.0 TDI, unde acest component are rolul de a asigura răcirea uleiului folosind lichidul de răcire al motorului. Dacă observi urme de ulei în lichidul de răcire, scurgeri pe la suportul filtrului de ulei sau creșteri neașteptate ale nivelului din vasul de expansiune, este foarte posibil ca termoflotul să fie cauza.

Acest articol îți explică cum se schimbă termoflotul la un Volkswagen Passat B6, ce unelte sunt necesare, care sunt simptomele unui termoflot defect și cum să verifici dacă ai nevoie de înlocuire.

Ce este termoflotul și ce rol are la Passat B6?

Ce este termoflotul și ce rol are la Passat B6

Ce este termoflotul și ce rol are la Passat B6

Termoflotul (numit și schimbător de căldură ulei–apă) este o piesă montată între blocul motor și suportul filtrului de ulei. Funcția sa este să stabilizeze temperatura uleiului, folosind lichidul de răcire pentru a disipa căldura.

Când termoflotul cedează:

  • uleiul poate ajunge în lichidul de răcire → apar depuneri maronii în vas,
  • lichidul de răcire poate intra în ulei → motorul primește lubrifiere deficitară,
  • apar scurgeri externe de ulei sau antigel.

În cazul Passat B6, aceasta este o problemă relativ comună și de cele mai multe ori nu indică o garnitură de chiulasă defectă, ci doar termoflotul.

Simptomele unui termoflot defect la Volkswagen Passat B6

Dacă te întrebi dacă trebuie schimbat termoflotul, verifică următoarele semne:

  • Emulsie („maioneză”) în vasul de expansiune
  • Nivel de ulei crescut nejustificat
  • Pierderi de antigel fără urme evidente
  • Urme de ulei în zona suportului filtrului
  • Amestec ulei–antigel doar în sistemul de răcire (fără fum alb la evacuare)

Dacă ai două sau mai multe dintre aceste simptome, schimbarea termoflotului este aproape sigur necesară.

Uneltele și piesele necesare pentru schimbarea termoflotului

Pentru a schimba termoflotul la un Passat B6, vei avea nevoie de:

  • Chei tubulare: 10 mm, 13 mm
  • Cheie torx/imbus (variază după motorizare)
  • Șurubelnițe
  • clește pentru coliere
  • Garnitură nouă pentru termoflot (obligatoriu!)
  • Termoflot nou (dacă se înlocuiește complet)
  • Antigel G12/G13 pentru completare
  • Tavă pentru scurgerea lichidului
  • Spray pentru curățat suprafețele de contact

Aceasta este o lucrare de dificultate medie, realizabilă în 60–90 de minute.

Cum se schimbă termoflotul la un Volkswagen Passat B6 – Pași explicați detaliat

Cum se schimbă termoflotul la un Volkswagen Passat B6 – Pași explicați detaliat

Cum se schimbă termoflotul la un Volkswagen Passat B6 – Pași explicați detaliat

1️⃣ Deconectarea bateriei

Primul pas este deconectarea bornei negative a bateriei pentru a evita scurtcircuite sau activări accidentale ale componentelor electrice.

2️⃣ Accesarea filtrului de ulei și demontarea lui

Termoflotul este situat chiar sub suportul filtrului de ulei, așadar:

  • Desfaci capacul filtrului de ulei (dacă ai filtru tip cartuș)
  • Îndepărtezi filtrul

Aceasta îți permite să ajungi la șuruburile care prind termoflotul.

3️⃣ Golirea parțială a lichidului de răcire

Deoarece prin termoflot circulă antigel:

  • Scoate colierele de pe cele două furtune care intră în termoflot
  • Lichidul va curge – pregătește o tavă de colectare

Este recomandată schimbarea lichidului dacă sistemul este contaminat cu ulei.

4️⃣ Demontarea furtunelor de antigel

Furtunele sunt prinse cu coliere metalice:

  • Le eliberezi cu un clește
  • Le scoți cu grijă pentru a nu deteriora buza racordului

5️⃣ Desfacerea termoflotului

Termoflotul este prins de suportul filtrului prin 3 sau 4 șuruburi.

  • Șuruburile se desfac în cruce pentru a evita tensionarea piesei
  • După îndepărtare, termoflotul vechi iese ușor

Dacă observi depuneri uleioase în zona de contact, acesta este un semn clar că garnitura veche nu mai etanșează.

6️⃣ Curățarea suprafeței de contact

Înainte de montarea piesei noi:

  • Curăță perfect zona de contact
  • NU folosi șmirghel sau materiale abrazive
  • Folosește degresant și o lavetă curată

Orice particulă poate compromite etanșeizarea.

7️⃣ Montarea garniturii noi și a termoflotului

  • Așază garnitura nouă perfect în locaș
  • Montează termoflotul nou
  • Strânge șuruburile la cuplu recomandat (10–12 Nm la majoritatea motoarelor TDI)

8️⃣ Montarea furtunelor și completarea antigelului

  • Reintroduci furtunele
  • Strângi colierele la loc
  • Completezi cu lichid G12 sau G13

Dacă ai avut contaminare cu ulei, se recomandă spălarea completă a instalației de răcire.

9️⃣ Pornirea motorului și verificarea etanșeității

După montaj:

  • Pornește motorul
  • Lasă-l să ajungă la temperatura optimă
  • Verifică eventuale scurgeri
  • Completează lichidul de răcire dacă nivelul scade după aerisire

Dacă nivelul rămâne stabil și nu mai apar urme de ulei în antigel, înseamnă că termoflotul a fost schimbat corect.

Timp de lucru și costuri estimative

Element Cost aproximativ
Termoflot aftermarket 150–250 lei
Termoflot original 350–600 lei
Garnitură termoflot 20–40 lei
Manoperă service 150–250 lei

Timp total de lucru: 60–90 minute.

Termoflot vs. Garnitură de chiulasă – Cum știi ce e defect?

La Passat B6, în aproximativ 80% dintre cazuri, amestecarea uleiului cu antigel este cauzată de termoflot, nu de chiulasă.

Semne că ESTE termoflotul:

  • Maioneză doar în vas, nu în ulei
  • Motorul pornește normal
  • Nu scoate fum alb
  • Nu crește presiunea în vasul de expansiune

Semne că poate fi garnitura de chiulasă:

  • Fum alb excesiv
  • Motorul se încălzește rapid
  • Pierde compresie

Dacă ai dubii, îți pot oferi un diagnostic probabil dacă îmi spui simptomele.

Acum știi cum se schimbă termoflotul la un Volkswagen Passat B6, ce unelte îți trebuie, care sunt simptomele unei defecțiuni și ce pași trebuie urmați pentru o înlocuire corectă. Este o operațiune accesibilă pentru cineva cu puțină experiență tehnică, însă dacă ai îndoieli, este recomandat să apelezi la un service.

Alte articole interesante...

hidromotor
Industria mobilă a evoluat enorm în ultimii ani, iar vehiculele și utilajele industriale au devenit […]
injectoarele defecte
Injectoarele defecte nu dau semne puternice din prima zi, dar efectele lor se resimt rapid […]
Cum să te răcorești într-o mașină fără aer condiționat
Metoda 1 - Folosirea apei sau a gheții Pasul 1: Bea o băutură rece pentru […]
Anvelopele de iarnă sunt concepute pentru a oferi aderență superioară și siguranță în condiții de […]
Mini-ghid pentru turiști și șoferi_ Cum să gestionezi o defecțiune auto în București
O defecțiune tehnică sau un incident minor în trafic poate să devină pe nepusă masă […]
Cum să recunoști și să elimini mirosurile neplăcute din mașină
Oricât de curată ar părea o mașină la exterior, un miros neplăcut în interior poate […]
Cum să schimbi corect uleiul motorului acasă
Schimbarea uleiului motorului este una dintre cele mai importante și frecvente operațiuni de întreținere auto. […]
Cum să îți pregătești mașina pentru iarnă
Odată cu scăderea temperaturilor și apropierea sezonului rece, pregătirea mașinii pentru iarnă nu este doar […]
Copyright 2025 © Explicativ.ro